Aromater og non-CO2-effekter
Fossilt flybrændstof har et varierende indhold af de såkaldte aromatiske forbindelser. Fra nogle ganske få procent til godt 20 procent. Forbrænding af disse forbindelser bidrager til soddannelse, og menes derfor at have betydning for de såkaldte non-CO2 klimaeffekter (når der flyves i høj højde). Omvendt har aromater betydning for smidigheden af pakningsmateriale (gummi) i flyets brændstofsystem.
Meget tyder på, at de negative non-CO2-effekter kan reduceres markant, hvis aromatindholdet kan holdes på et relativt begrænset niveau. Det tyder meget på, at det kan, ovenikøbet relativt overskueligt. Dansk Luftfart anbefaler derfor, at regeringen får taget det spørgsmål op i EU. For hvis standardisering af indholdet skal lykkes, skal det minimum ske på EU-niveau.
NIRAS har for Dansk Luftfart udarbejdet et lille notat om udfordringen og de mulige løsninger.
Notatet kan findes her: Notat – Aromater_flybrændstof-NOV2022 NIRAS