Et fantastisk spændende årsmøde!
805
post-template-default,single,single-post,postid-805,single-format-standard,stockholm-core-2.3,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-9.12,ajax_fade,page_not_loaded,menu-animation-underline-bottom,,qode_menu_

Et fantastisk spændende årsmøde!

Det var ordene fra flere deltagere i Dansk Luffarts årsmøde 2022, der blev afholdt i DI den 17. maj. Branchedirektør Karsten Lauritzen, DI Transport, styrede på veloplagt vis debatten.

Karsten Lauritzen indleder årsmødet

Deltagerne fik et grundigt overblik over og indblik i de mange og  store geopolitiske udfordringer, verden står i og overfor. Det sørgede underdirektør Peter Thagesen, DI, for. MEP Søren Gade (V), der er EU-parlamentets hovedforhandler  på  det såkaldte ReFuelEU Aviation-forslag, gav et grundigt i parlamentets proces med forslag og ikke mindst, sin vurdering af forslagets centrale punkter. REFuelEU Aviation skal sikre “level playing field” samtidig med at anvendelsen af bæredygtigt flybrændstof hos flyselskaberne øges. Og det skal ske i et forløb, hvor produktionskapaciteten af SAF kan holde trit med efterspørgslen.  Lektor Viggo Andreasen, fra Pandemixx Center på RUC, perspektiverede coronapandemiens strategier og dilemmaer, og gav stof til eftertanke om rejseaktivitet. Intet tyder på større risiko ved selve flyrejsen. Smitterisiko er sandsynligvis mest relateret til rejsens øvrige aktiviteter. Til slut rundede aktieanalysechef Jacob Petersen, Sydbank, dagen af med et meget inspirerende indlæg om muligheder og trusler i luftfartens genopretning efter corona. Der er tydeligvis nok at tænke over i den forbindelse.

Mange af de helt vitale råstoffer, f.eks. nikkel, kommer fra Rusland og Ukraine. Og det er allerede et problem ifølge Peter Thagesen

Den danske strategi gav rigtig god mening, siger Viggo Andreasen